Na de mi az hogy mindfuck ? - kérdezhetné a laikus filmkedvelő, mielőtt elolvassa ezt a cikket. Szeret szórakozni az agyaddal - elrejtett jelekkel, egyértelműnek látszó vagy nagyon nehezen kivehető utalásokkal. A mindfuck filmekben a forgatókönyv kiemelkedő fontosságú, abszolút a cselekmény mozgatórúgója. Sok bennük a misztikus, vagy időutazós téma, és ha egy kicsivel többet pislogsz le fogsz maradni valamiről. Három igazán jó filmet ajánlok most ezekből, minimális spoiler lehetséges!

 

Időbűnök (Los Cronocrimenes, 2007)

A spanyol Időbűnök amennyire ismeretlen, annyira zseniális alkotás. A középkorú átlagpolgár, Hector csak lazítani szeretne egy hétvégén a nyaralójában, ám távcsövén keresztül meglát egy meztelen nőt, majd  kisebb nyomozás után egy betekert fejű alak is felbukkan, és...és hiba lenne ennél többet elmondani a sztoriról, komolyan. Elég annyit mondani, hogy a főhös belekerül egy látszólag vég nélküli időutazásos históriába, ahol már saját maga sem tudja hogy kicsoda, vagy kinek kéne lennie. A film zseniálisan játszik a hangulattal, minimális eszközökkel. Az operatőri munka pedig kifejezetten ötletes. Az összképet pedig fokozza a maga egyszerű puritánságában előadott mondanivaló a film végén, amely talán keserű szájízzel párosul a nézőnek, mindenképpen leleményes és kiemelkedő darabbá teszi a hasonló stílusú filmek kavalkádjában.

Háromszög (Triangle, 2009)

Ó, nagyon nagy szerencse hogy ez a film nem próbált meg rájátszani a címében rejlő Bermuda-háromszöges misztikumra, mert rajtaveszett volna. Helyette kaptunk egy ugyan tényleg misztikumokkal teli, thriller-horror-dráma keveréket. Pontos ez a megfogalmazás? Mindenki döntse el maga, mert ezt a filmet látni kell. A sztori - amelyből megint nem szeretnék túl sokat lelőni - úgy indul, hogy a kisgyermekes Jess hajókázni indul barátaival. Ez egy darabig jól alakul, amíg be nem üt a filmtörténelem 20 000. krach-ja,  egy hatalmas viharba terelvén csónakukat hajójukat. Még jó hogy a nyílt tengeren veszteglő hőseink leintenek egy arra járó óceánjárót, azonban a fedélzeten egy teremtett lélek sincs. Csak egy gyilkos. És innen no spoiler ismét! Hasonlóan csavaros, több idősíkkal játszó történet ez is, azonban itt észre lehet venni több logikai bakit, de szerintem ez mit sem von le a film élvezeti értékéből, sőt, a három közül nekem ez tetszett a legjobban ! Ráadásul néhány helyen nagyon erős képi és dramaturgiai megoldásokkal operál. Abszolút a főszereplő színésznő, Melissa George viszi a pálmát ebben a fokozatosan igencsak nyomasztóvá váló alkotásban, a mindent megpróbáló, erős, magát és később gyermekét is megmenteni próbáló anya szerepében. Ráadásul a film nagyon meta. De nagyon. Tényleg mindenkinek élvezhető darab! A vég ( vagy nem vég? ) itt is egy fontos tanulsággal szolgál, amely talán kissé sejtelmesen úgy irható le, hogy hiába teszel meg mindent, ha magaddal nem tudsz elszámolni, nem nyerhetsz örök nyugalmat. 

Időhurok (Predestination, 2014)

A három alkotás közül ez tartalmazza a legtöbb fejfogós mindfuck pillanatot. Éppen ezért nem tudom, hogy miért vették át nagyon sokan egymástól, de a legtöbb filmes portálon a film szinopszisában majdnem minden  lehetséges spoilert leírtak. Magatoknál vagytok emberek? Ah, na hagyjuk is inkább. A mű amúgy egy novella adaptációja, a történetről pedig tényleg csak annyit, hogy Ethan Hawke egy kvázi időzsaru, aki egy rejtélyes robbantót hajszol jövőn, jelenen és múlton át. De tényleg csak ennyit lehet elmondani a filmélmény megőrzése érdekében. A film viszont annál többet képes elmondani! Van itt szó az emberi jellem hibáiról, az emberi kapcsolatokról, és eleve elrendelés kérdéséről is ( mint arra a cím is rájátszik). Sajnos azt el kell mondjam, hogy egyeseknek nem tetszhet hogy a film lassan indul be, de fokozottan kijelentem, megéri várni. Plusz néhány csavar kicsit kiszámítható, de ebben az adaptálás menete is szerepet játszik. De amúgy ez is zseniális, ilyenekért kéne moziba járni...ja, hogy ha a mozikban bemutatták volna...